Strategi for 2024-2026

I strategien sætter vi fokus på fem temaer, for at gøre IT enklere for forvaltningerne samt løse nogle af de store udfordringer, som samfundet står over for, ved hjælp af IT og digitalisering.

I efteråret 2023 kunne vi lancere en ny strategi, som sætter retning og fokus for Koncern IT’s udvikling de kommende år. 

Koncern IT er en organisation i udvikling, men stabil it-kernedrift og it-sikkerhed udgør fortsat fundamentet for alt vores arbejde.
Vi har en vision om at gøre it og digitalisering enklere, for bedst muligt at kunne skabe værdi for forvaltningerne og borgerne i København. Strategien er levende, og en kontinuerlig justering skal sikre Koncern IT's omstillingsparathed, da IT-området er i hastig udvikling.  

Vores ambitiøse digitaliseringsstrategi læner sig dermed op ad de fem temaer, som du kan få uddybet nedenfor. At have en fælles strategi er med en ambition om, at vi alle i Koncern IT bevæger os i den samme retning for fortsat at løse kerneopgaverne mest effektivt, grønt og sikkert. 

Billede
strategicirklen. indeholder fem strategiske temaer: Brugervenlige services, Teknologi og udvikling, Kultur og kompetencer, Grøn omstilling, Arkitektur og styring.

Strategiens fem temaer

Vis alle

Brugervenlige services

Koncern IT og forvaltningerne er fælles om at skabe værdi for København. Vi lægger derfor vægt på, at vi forstår hinanden og har afsæt i et tillidsfuldt samarbejde.  

Samarbejdet skal etableres endnu tidligere i processen. Vi skal kontinuerligt kende og forstå behovene, og vi skal måle på vores værdiskabelse.  

Vi skal prioritere vores kræfter rigtigt, så vi kun udvikler og leverer de services, der skaber værdi. 

Teknologi og udvikling

Vores eksisterende platforme og teknologier udvikler sig og nye skyder frem. Vi skal være med i front på udviklingen.  

Det er komplekst at omsætte nye og kendte teknologier til brugbare løsninger. Vi skal derfor bruge vores indsigter til at gå forrest og skabe erfaringer og organisatorisk parathed, så vi kan understøtte kommunen i at udnytte nye og kendte teknologier.   

Det gør vi ved altid at være i front og nysgerrige på potentielle muligheder og ved at dygtiggøre os i at omsætte potentialer til konkrete løsninger, så vi kan inspirere nye dele af kommunen til at udnytte teknologiens muligheder. 

Kultur og kompetencer

Det er afgørende, at KIT vedbliver og fremover fortsat er en attraktiv arbejdsplads der forener gode udviklingsmuligheder med fleksibilitet og høj faglighed.   

For fortsat at kunne levere gode løsninger og services der skaber værdi for København, skal samarbejde om at gøre it og digitalisering enklere for forvaltningerne være et bærende element i vores kultur.  

Vi skal være kendt for de mange muligheder, vi som en af Danmarks største it-arbejdspladser tilbyder - med afsæt i et væld af faglige muligheder. 

Arkitektur og styring

Vi er en alsidig og stor organisation med et komplekst systemlandskab. Vi ændrer os, vores brugere ændrer sig, og vores omverden ændrer sig. Samtidig stilles der flere og flere krav til cyber- og informationssikkerhed, som vi skal leve op til.  

En stigende høj kompleksitet på samtlige områder stiller krav til, at vi forenkler vores it-styring, så den bliver mere risikobaseret. Nogle steder skal vi forenkle, og andre steder skal vi skrue op for styringen. Vi skal sætte fokus på at stille de rigtige krav, samt blive mere synlige omkring muligheder og potentialer i eksisterende platforme og komponenter. Målet hermed er en tydeligere arkitektur. 

Grøn omstilling

Vi tager aktiv del i Københavns Kommunes grønne omstilling. Vi skal tænke den grønne bundlinje ind i alle vores beslutninger.  

Vi skal medvirke til, at vi holder mængden af hardware i kommunen på et minimum fx ved bedre at udnytte enhederne og sikre recirkulation.  

Samtidig skal vi arbejde med at stille grønne krav til vores leverandører, herunder at de løbende kan redegøre for deres CO2-aftryk.