Om organisationen

Vi løser digitaliseringsopgaver for kommunens 45.000 it-brugere. Det kræver bredde og dybde i vores medarbejdersammensætning. Nedenfor kan du lære mere om de serviceområder Koncern IT består af, samt se nøgletal og organisationsdiagram.

Koncern IT er en enhed under Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune. Vores rolle er at understøtte Københavns Kommunes forvaltninger med optimale it-løsninger og bidrage til effektiviseringer gennem digitalisering for dermed at gøre hverdagen nemmere for medarbejdere og borgere i kommunen. Sammen med resten af Økonomiforvaltningen stræber vi efter at imødekomme forvaltningernes digitaliseringsbehov og på samme tid skabe økonomisk råderum til forvaltningernes kerneopgaver.

Billede
Nøgletal for KIT: 45000 ansatte i københavns kommune, 470 ansatte i KIT, 650000 borgere, 9 aktive robotter, 35000 aktive it-brugere, 129 egenudviklede AI-løsninger.

Direktionen
Vores direktion består af direktør Kristina Skovdal og afdelingscheferne Andreas Hare, Cecilie Wulff Juul Jørgensen, Mikkel Folmø og Jacob Honoré. 

Vores serviceområder

Vis alle

IT-Udbudsrådgivning og Kontraktstyring

Serviceområdets formål er at skabe værdi for forvaltningerne ved at rådgive og håndtere juridiske og økonomiske aspekter, når forvaltningerne anskaffer, fornyer eller udfaser IT- systemer. Der er dermed særligt fokus på at blive forvaltningernes foretrukne juridiske sparringspartner og på at yde god rådgivning i håndteringen af IT-systemer- og kontrakter. 

Kerneopgaver: IT-kontraktstyring, juridisk rådgivning og bistand, assistance ved IT-anskaffelser, fakturakontrol, opkrævning af bod og gennemlæsning af kontrakter. 

Uddannelsesbaggrunde: Jurister, generalistprofiler. 

Ledelse: Katrine Lammers (kontorchef). Andreas Alling Hare (afdelingschef). 

Infrastruktur og Cloud

Serviceområdet er kulturbærer for både Koncern IT’s tekniske omstilling, og måden hvorpå Koncern IT leverer services på i fremtiden. Fra en mere klassisk IT-organisation, hvor forvaltningerne bestiller services, er der i Infrastruktur og Cloud-organisationen fokus på at udbrede brugen af cloud samt at understøtte en kortere time-to-market og agile arbejdsmetoder.   

Kerneopgaver: Compliance, monitorering, adgangskontrol, informationssikkerhed, GDPR, IT-sikkerhedshåndtering, onboarding af systemadgange og IT-brugere samt at føre tilsyn og kontrol. 

Uddannelsesbaggrunde: Softwareudvikling, Data Science, Datalogi, Design & Innovation og andre tekniske baggrunde. 

Ledelse: Johannes Leidesdorff-Madsen og Søren Schmidt (kontorchefer). Andreas Alling Hare (afdelingschef). 

Den Digitale Arbejdsplads

Serviceområdet fokuserer på IT-brugeren og den samlede brugeroplevelse fra start til slut. Det betyder for eksempel at brugeren hurtigt får udleveret sine arbejdsredskaber, nemt kan logge på og bruge systemerne, samt at der ydes effektiv support, så deres daglige arbejdsopgaver kan løses bedst muligt. 

Kerneopgaver: IT-support, indkøb, mobility, AD/Exchange, brugeradministration og rettighedsstyring, Office 365, software, og diverse understøttende udviklingsopgaver. 

Uddannelsesbaggrunde: Datalogi, IT-supporter, datamatiker, datafagstekniker, Cand.IT og lignende uddannelser. 

Ledelse: Steffen Skjødt Lyngsø, Djaco Khabat Ahmad, Freddy Larsen, Thomas Jørgensen og Haim Atar (kontorchefer). Andreas Alling Hare og Jacob Honoré (afdelingschefer). 

Projekter og Tværgående Systemer

Serviceområdet rådgiver, projektleder, behovsafdækker, implementerer og drifter indenfor forvaltningsvendt og tværgående it-projektledelse og –drift. 

Dette for at skabe synlig værdi for vores kollegaer i forvaltningerne og for Københavns Kommunes borgere. Udgangspunktet for denne opgaveløsning er at interessehåndtere og drive gode it-projekter i Københavns Kommune. 

Kerneopgaver: Rådgivning af IT-anskaffelser, udbudsprocesser, systemimplementering på tværs af forvaltningerne. IT-projektledelse og –drift. 

Uddannelsesbaggrunde: It & Kommunikation, IT Management, projektstyring- og ledelse, softwaredesign, datamatiker og lignende. 

Ledelse: Heinrik Binderup Mathiasen, Henrik Jordansen og Sidsel Groth-Rasmussen Wos (kontorchefer). Mikkel Folmø (afdelingschef). 

Udvikling og Teknologi

Serviceområdet har snitflader til alle de andre områder, og har det fulde forretningsmæssige ejerskab til applikationer og platforme. Forvaltningerne efterspørger at kunne gennemføre udviklingsprojekter hurtigere, mere fokuseret og i stigende grad også mere agilt. For at kunne understøtte dette behov, skal det sikres, at udviklingsfunktioner sammen med løsningsarkitekter, projekt- og procesledere, samt driftskompetencer arbejder dedikeret med udvikling, styring og drift af løsninger. 

Kerneopgaver: Intern udvikling af ny teknologi. RPA, data science, low code, ITSM, Power BI med mere. 

Uddannelsesbaggrunde: Softwareudvikling, Data Science, Datalogi, Design & Innovation, Kommunikation & Marketing, Matematik, Økonomi/regnskab/finansiering, ITU-uddannelser i procesledelse samt andre tekniske baggrunde. 

Ledelse: Sara Louise Nygård og Rasmus Brixen Stisager (kontorchefer). Mikkel Folmø (afdelingschef). 

 

Forretningsudvikling

Serviceområdets mål er at understøtte den løbende udvikling af organisationen. Der eksekveres projekter med fokus på forretningsudvikling, effektiviseringer samt koncepter for rekruttering og udvikling af medarbejdere. Således arbejdes der strategisk med at varetage kommunens, Koncern IT såvel som medarbejdernes samlede interesser samt at sikre gode samarbejder på tværs. 

Kerneopgaver: forankring af KIT’s strategi, medarbejderudvikling og -rekruttering, agil omstilling og optimering af arbejdsprocesser, sagsbehandlinger, forvaltningspartnere og direktionsbetjening. 

Uddannelsesbaggrunde: Samfundsfaglige, humanister, CBS’ere og diverse generalistuddannelser.  

Ledelse: Mikkel Thyboe Jakobsen, Danny Søgaard og Julie Højmark Muff (konstitueret) (kontorchefer). Cecilie Wulff Juul Jørgensen (afdelingschef). 

Sikkerhed

Serviceområdets formål er at sikre, at sikkerhed opleves som en service, som gør forvaltningerne i stand til at tage sikre systemer i brug og anvende dem på en sikker måde. Det skal være tydeligt for forvaltningerne, hvad der er sikkerhedsmæssigt tilstrækkeligt for at løsninger og data i Københavns Kommune kan bruges sikkert. 

Kerneopgaver: Koncepter for risikovurderinger, sikkerhedsgodkendelser, logning, tilsyn og monitorering. 

Uddannelsesbaggrunde: Generalister, Datalogi, Jura, Statskundskab, Økonomi/finansiering/regnskab, Innovation & Entreprenørskab. 

Ledelse: Anders Reuter (kontorchef). Cecilie Wulff Juul Jørgensen (afdelingschef). 

Se vores organisationsopbygning